Juligt i Helsingfors

En helg innan jul for jag tillsammans med mamma och nåra kära vänner till Helsingfors.
Det vankades tjejweekend fullastat med god mat, fika och mys.
 
Förutom att vi måste sett ut som en bunt frågetecken så fort någon fösökte prata finska med oss, så var ju detta en himla fin stad.
Helsingsfors är det nya Köpenhamn, som min kollega så klokt sa innan jag åkte.
 
Jag hann inte knäppa så många bilder mellan alla fikor och fönstershoppande så håll tillgodo.
 
 
Vi var på Thomasmarknaden och kom sådär lagom tidigt utan att behöva trängas med alla andra lyckliga som besökte denna fina lilla stad samma helg som vi.
 
 
 
 
Himlans mysigt måste jag säga.
Här blandades hantverk med smide och en å annan illaluktande ost.
Mysigt att bara strosa runt.
 
Vi åkte till Arabia som inte bara gör fina muggar utan även är ett område i Helsingfors. 
Här stod muminmuggarna på rad och bara väntade på att få komma till ett nytt hem.
 
Fikade gjorde vi bland annat här, ett ställe jag inte minns namnet på.
Det låg fint precis vid hamnen.
 
 
Och på tal om hamnen.
Här låg fina Kathrina och väntade.
 
 
Helsingfors är helt klart en stad du bör åka till.
Det kändes som en ganska prisig stad, kanske lite dyrare än en vanlig svensk stad.
 
Man ska helt klart inte underskatta Tripadvisor när man åker till sånahär städer.
Mina tips för resan är: Beställ bord på Restaurang Bryggeri och be om en liten ölprovning (maten här är också himla god, och desserten!), Promenera upp till Tempelplatsens kyrka, en väldigt mysig kyrka och har en tur så kanske det står en barnkör där och övar (fantastik akustik!).
 
Hoppas ni njuter av julledigheten.
Här äts det mest julmat och chokladtryffel.
God fortsättning!
 
 
#1 - - Britt Gabrielsson:

Hej! Underbara bilder, du är fantastisk Tina till att ta fina kort. Förstår att ni har haft en kanon resa bara ni tjejer. Vi har varit en kort visit i Helsingfors för några år sen.
Kram och ät så mycket julgodis du orkar. Det är bara jul en gång om året!!!

Svar: Tack snälla du! Helsingfors var en toppenstad! :)Kram <3
alltomkerstin.blogg.se

#2 - - Christin - Midis:

Åh vad fina bilder. Lite extra kul inför vår stundande resa till Helsingfors. Kul också att jag sagt samma sak när folk höjt ögonbrynet "Helsingfors är nya Köpenhamn", hehe :)

Svar: Tack snälla :). Haha, vad roligt! Hoppas ni får det supermegabra i Helsingfors hörredu :).
alltomkerstin.blogg.se

Upp