Mönster till en liten krona

 
 
Jag har länge tänkt att jag ska virka en liten krona. Jag har sett många olika varianter men har inte riktigt hittat det mönstret som kändes wow. Så det var bara att sätta sig med virknålen och klura och och här ser ni resultatet. Jag tänkte att det kanske finns någon som var sugen på att virka en liten krona a la Kerstin så here we go, enjoy! :)
 
Jag har använt mig av tilda-garn virknål 3,0. Kronan blir lagom stor så att du stoppa i en liten ljuslykta :).
 
Varv 1: 50 lm, slut till en ring.
Varv 2: 1 fm i varje maska.
Varv 3: 1 st i varje fm.
Varv 4: 5 lm (räknas som 1 st + 2 lm). hoppa över en st. 1 st i nästa m, 2 lm.
*hoppa över 1 st, 1 st i nästa m, 2 lm*
Varv 5: gör en sm i nästa "båge", 5 lm (räknas som 1 st + 2 lm) 
*1 st i nästa båge, 2 lm*
Varv 6: * 2 lm. 3 st, 3 lm, 3 st i nästa båge. 2 lm. 1 sm i st på förra varvet*
Varv 7: 7 lm (räknas som 1 st + 4 lm) 1 sm på toppen av "spetsen" (lm-bågen). 4 lm, 1 st i sm på förra varvet.
*4lm, 1 sm i spetsen, 4 lm, 1 st i sm på förra varvet*
Varv 8: Gör om varv 6
Varv 9: Gör om varv 7
Varv 10: Gör om varv 6
Varv 11: Nu ska du virka sista varvet och mellan varje "topp" virkar du sm. 1 sm i sm på förra varvet, 3 sm i de tre st på förra varvet. 3 st (nu själva toppen) 4lm, sm i andra lm från nålen. 3 st. 3 sm i de tre st på förra varvet. 1 sm i sm på förra varvet. Repetera.
 
När jag virkat klart kronan så stärkte jag den med hälften trälim och hälften vatten. Jag formade den runt ett glas och lät den torka under natten. Dagen efter var det bara att lossa den och vips så vart den alleles stel och fin :).
 
Allmänt, Mönster, Virkat | DIY, Virkat, allt om kerstin, alltomkerstin, crocheting, gratis mönster, hekle, häkeln, mönster, virkad brudkrona, virkad krona, virkad krona mönster, virkblogg | |
#1 - - Anonym:

[email protected]

Upp