Blodapelsin och vaniljmarmelad

Varje söndag i några veckor jag jag haft bakdag, idag blir det dock inget bakat.
Men förra veckan slängde jag ihop både frallor och en marmelad.
 
My Feldt är en stor inspiration när det kommer till att trolla ihop saker med säsongens frukt och bär.
Blodapelsinerna är som allra finast nu och förra helgen passade jag på att göra en marmelad.
Den smakade utsökt till nybakta frallor och ännu godare till en stark ost.
 
Blodapelsin- och vaniljmarmelad
(räcker till ca. 2 små burkar och 1 lingonsyltsburk)
450 g blodapelsiner (ca. 5-6 st)
2 lime
1 vaniljstång
1,5 dl vatten
400 g syltsocker (1/2 pkt)
 
1. Tvätta av apelsinerna, skär dem i mindre bitar, försök att inte få med för mycket skal då det kan ge en besk smak.
Riv limeskalet och skär även ned fruktköttet i bitar. 
Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg allt i en kastrull och tillsätt vattnet. 
2. Koka upp och låt koka unde lock på låg värme i ca. 30 min.
3. Under tiden, diska ur och rengör glasburkarna.
Sätt i burkarna i ugnen, på 50 grader i ca 20 min.
Koka locken i en kastrull med vatten.
3. Efter 30 min, lägg i syltsockret och låt koka ytterliggare 20 min utan lock.
4. När marmeladen kokat klart, plocka eventuellt bort stora fruktköttsbitar,
häll därefter upp i burkarna och förslut väl.
 
 
Hoppas det smakar!
 
  
Allmänt, Recept | alltomkerstin, blodapelsin, marmelad, vanilj | |
Upp