Årets adventsljusstake

Årets upplaga av adventsljusstaken står redo här hemma.
I söndags hade vi det årliga Mosspysslet hemma hos min kära mor och far.
Det är en tradition som som brukar infalla varje år kring den här tiden, lagom till första advent.
Vi startade dagen med saffranskaka och kaffe och sen var det mosspyssel för hela slanten som gällde.
 
Förra årets adventsljusstake bestod av fyra blockljus i små krukor.
I år vart jag sugen på en ljusbricka med långa fina handstöpta ljus. 
Både brickan och ljusen är köpta på Lagerhaus. På brickan har jag limmat fast små ljushållare så att ljusen ska stå stadigt.
 
Det blev en mossig historia iår.
Fyra olika sorters mossor plockad hemma på landet och två fina små suckulenter.
Kuddmossan är sådär mjuk så en hade velat ha den som huvudkudde.
Så ut i skogen och leta, jag har bara tagit små tussar och stoppat i som jag tycker det passar.
För att mossan ska hålla sig fin och inte lika brandfarlig sprejar jag den med lite vatten, då håller den sig extra fluffig och fin.
 
Som dekoration har jag gjort små origamistjärnor av bokblad från en gammal florabok.
Det ser kanske avancerat ut men när man fått in rätta knycken så är det ganska enkelt.
Hittade en bra video på hur man gör via pinterest.
Kan hända att det blir fler stjärnor om jag känner mig själv rätt.
 
 
Nog kan en fira advent med en sånhär på bordet?
 
 
#1 - - Anita:

Snyggt med mossan! :D

Svar: Tack snälla! :)
alltomkerstin.blogg.se

#2 - - Britt Gabrielsson:

Jättefint o vilken fin stjärna! Ni är pyssliga i Moghult!

Svar: Ibland så! :)
alltomkerstin.blogg.se

Upp