Vi har byggt ett bord

Någon gång i Oktober fick jag ett infall att vi skulle bygga vårt eget matsalsbord. 
Sambon tyckte jag var lite smått galen och började snacka ritningar å grejer, men vad ska en ha ritningar till när en har en klar bild i huvet hur det ska se ut?
Sambon övertalade mig tillslut att en ritning kanske skulle vara bra.
Så med lite hjälp var projektet igång.
 
En eftermiddag hemma på landet gick jag och far upp på "rännet" och letade bräder. 
Väl där hittade vi ett gäng och ringde direkt närmsta lilla såg och frågade om vi inte kunde få hjälp att hyvla lite, sagt och gjort, snälla sågkillen hjälpte till och vi fick våra brädor hyvlade och bordsnickarklara.
 
Men så var det det här med bordstomme, skulle vi bygga egen eller skulle vi på något sätt använda en gammal stomme?
 
Som lantis har en ju endel skrymslen och vrår där det kan rymmas fantastiska skatter. 
Precis i en sån där vrå i en gammal ladugård hittade vi den perfekta bordstommen.
Det var ett gammal klaffbord som var betsat i en mörkgrå nyans.
Med lite kärlek från slipmaskinen och några lager ljusgrå färg blev det himlans bra.
 
Dom små knopparna som syns precis under bordskivan är "pinnarna" till den gamla utsdragskivan, himlans fin detalj.
 
 
Skivan består av sju plankor som vi på skruvat ihop på undersidan med två reglar och lim emellan.
Regeln är sedan fastkilad i bordstommen.
 
Vi sågade i reglarna som är "inuti" bordstommen för att inte skivan ska glida runt. Så skivan ligger löst på stommen, men i och med att plankorna är ganska tjocka och tunga så glider den inte runt.
 
Själva bordskivan är inte helt plan utan skarvarna känns av, men det är lite det jag gillar.
Levanda material är det bästa.
 
För att skivan inte ska dra åt sig fläckar så har jag lackat den med två lager matt trälack.
Spillt har jag redan gjort ett antal gånger och jag kan hälsa att det gick utmärkt.
 
Så mitt råd till alla som vill bygga sitt eget bord.
Gör det! 
 
 
#1 - - Hanna:

Wow, så himla fint bord! Väldigt fint med ljusgrått underrede till den träfärgade bordsskivan. Och så bra att det är spillsäkert! :)

Svar: Åh tack! Vi är så himlans nöjda med det :D.
alltomkerstin.blogg.se

Upp