Januarimössa

 
Första projektet virkat på Engelsk mark är klart. Det blev en beige Januarimössa. En väldigt enkel variant som troligtvis passar en nybörjare ganska bra. Garnet är köpt i en jättesöt liten butik här i Canterbury. Kan ni tänka er lyckan när jag hittade mysigaste tyg- och garnaffären första dagen när jag kom hit?! Helt galet.
 
Mössan är i vilket fall virkat med ett garn som heter Blue faced Leicester och jag använde virknål 4. 
 
 
Mönstret är en väldigt enkel variant och var något jag hittade på under tiden jag virkade.
 
Varv 1: 2 lm, 6 fm i andra maskan från nålen.
Varv 2: 1 fm i varje m. (12)
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa m* 
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 7: *5 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 8: *6 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 9: *7 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 10: *8 fm, 2 fm i nästa m*
Varv 11: ett varv med fm.
Sedan fortsatte jag göra ett varv med ökningar och ett varv med bara fm. Jag gjorde ökningar upp till 12 fm. Då fick jag till den där lite pösiga känslan. Dock har jag ett väldigt litet huvud så ökningarn är helt individuellt :).
 
Därefter fortsatte jag att virka fm runt, runt tills jag fick en önskad längd på mössan. Jag avslutade med ett varv stolpmaskor och ett varv med smygmaskor för att få till en fin kant :).
 
Slutligen virkade jag en rosett. Cirka 40 lm som jag slöt till en ring och virkade fm runt, runt tills jag fick önskad bredd och en likadan "liten ring" som jag trädda runt rosetten.
 
 
 
Önskar dig en forsatt fin tisdag :)
 
/Tina
Allmänt, Mönster, Virkat | allt om kerstin, alltomkerstin, virkad mössa, virkad mössa mönster | |
Upp