Sittdyna för kalla rumpor

 
Jag har virkat en ny sittdyna till en stol. Tänkte virka två till så jag har till tre stolar. Sounds like a plan?
Sittdynan som är perfekt för kalla rumpor är virkade i svarta fårets home sweet home garn i vikrnål 10. Gick åt ett helt nystan men helt klart värt det om man vill ha en varm rumpa ;).
 
Mönster på rumpvärmande sittdyna:
varv 1: 6 lm, slut till en ring.
varv 2: (virka runt ringen) 3lm(räknas som första stolpen), 15 st. 
varv 3: 5 lm(räknas som första st + 2lm), *1 st 2 lm* 15 ggr 
varv 4: 3 lm (räknas som första st) 2 st i lmb. *3 st mellan varje lmb* 15 ggr 
varv 5: 3lm (räknas som första st) 1 st i varje st.  
varv 6: 5 lm (räknas som första st + 2 lm) *1 st + 2 lm* i varje st.
varv 7: 5 lm(räknas som första st + 2 lm) *1 st + 2 lm* i varje lmb
varv 8: 3 lm (räknas som första st) 1 st i lmb, 2 st i nästa lmb.. *1 st nästa lmb, 2 st i nästa lmb* gör varannan 1 st och varannan 2 st i lmb.
 
Klart! :)
 
I helgen fick jag besök av en kär vän. Vi åt mat shoppade och körde traktor. Sånt man gör en helt vanlig helg. Hoppas ni haft en riktigt fin helg för i morgon är det måndag och då får man börja längta till nästa helg som är lika med alla hjärtans dag! Puss på er!
Allmänt, Mönster, Virkat | DIY, Virkat, allt om kerstin, alltomkerstin, garn, hekle, svarta fåret, virka, virkad sittdyna, virkad sittdyna mönster, virkblogg, virknål | |
#1 - - Filippa:

Hej! Tack för en mysig och väldigt pysslig blogg, är så roligt att kika in här och se vad du virkar :) Har själv börjat virka på en stolsdyna efter mönstret du har lagt ut i bloggen :D

Förstår dock inte varv 5. "1 st i varje st". Hur gördu i mellanrummen mellan stolparna?

Svar: Hej! Vad roligt att höra att du gillar min blogg :). Ännu roligare att du virkar efter mitt mönster :-D. Mönstret är en slag freestylevariant jag kommit på efterhand när jag virkat just för att det ska passa med ett svarta fåret home sweet home garn. Men det kan hända att det finns liknande någon annanstans.
Med "1 st i varje st" menar jag att du gör 1 stolpe i varje stolpe på det föregående varvet. Alltså ett helt vanligt varv med bara stolpar, inga ökningar. Under varv 3 så gör du *1 stolpe en luftmaskbåge(2 luftmaskor)* och sedan upprepar varvet runt. På så sätt får du mellanrummen. En luftmaskbåge gör du helt enkelt genom att virka luftmaskor :). Varv fyra så virkar du *1 stolpe i stolpen på föregående varv och 3 stolpar runt luftmaskbågen på föregående varv*.

Hoppas du blev något klokare annars får du gärna fråga igen! :)
alltomkerstin.blogg.se

#2 - - Filippa:

Undrar också var du hittade mönstret? :)

Upp