Enkel halsduk för manliga halsar

Tentapluggandet tar musten ur mig för tillfället och jag ber till tentaguden att det ska gå bra imorgon. Ser fram emot en helg med med lite annat att tänka på, typ som lussekatter. Åt min första lussekatt igår och den la sig som ett mjukt täcke i magen, mums! Sen så i tentatider skulle jag vilja rikta ett extra tack till den som uppfann kaffet, tack utan dig hade jag säkert gått med pyjamasbyxor till skolan och glömt skorna på hatthyllan. 
 
I tentatider brukar jag alltid komma på saker som är så mycket roligare att göra än att plugga, till exempel diska eller kamma mattan, nää okej kanske inte kamma mattan men mycket konstigt kan jag komma på ;). Virka gör jag ju också såklart, fast det ÄR ju faktiskt roligare än att plugga. Nu är jag äntligen klar med ett av de lite större projekten, nämligen en herrhalsduk!
 
 
 
 
Sådärja! Halsduken är virkad i Svarta fårets Freja garn i virknål 5. Garnet är 100% akryl men väldigt mjukt och mysigt :). Sen är den väldigt enkel att göra också!
 
Varv 1: Gör lm så lång som du vill att halsduken ska vara, jag gjorde en lm-kedja som var ca 180 cm lång.
Tricket med halsduken är att du ALLTID virkar i yttre luftmaskbågen för då blir det ett "ribbat" mönster.
Varv 2: 1 hst i yttre lm-bågen tills du gjort hela vägen. Gör 1 lm i slutet som du vänder med. Vänd.
Varv 3-17: 1 hst i yttre lm-bågen. 1 lm. Vänd.
När jag tyckte bredden var bra på halsduken så virkade jag en fm-kant runt hela halsduken. Fäst och tag av garnet.
 
Fransarna är också väldigt enkla att göra. Du mäter upp ca 40 cm tråd x4 och viker på mitten. stoppar i mitten i halsduken och slår en lätt "knut". Här kommer en bildserie på hur det fungerar:
 
 
 
Och rosorna då? Jo igår firade de 2,5 vecka och då såg de ut såhär:
 
 
Idag åkte de i soptunnan. Trevlig torsdag! :)
 
Allmänt, Mönster, Virkat | DIY, Virkat, allt om kerstin, alltomkerstin, chrochet, freja-garn, färska blommor, garn, rosor, svarta fåret, virka, virkad halsduk, virkad halsduk mönster, virkad herrhalsduk mönster, virkblogg, virknål | |
#1 - - Jessika:

Åh, fin halsduk!! Lycka till med tentan imorgon! Kram

Upp