Målet om en prunkande balkong

Förra sommaren var första gången jag hade en balkong där jag kunde gå lös på blommor, kryddväxter och en och annan grönsak. Vi testade att så och plantera lite olika saker för att se vad som lämpade sig och funkade på de få kvadratmeter vi hade tillgodo.
 
Som den lantis jag är kan jag som boende i en stad sakna en egen gräsmatta och att få sätta sig på trappen och ta en kopp kaffe. En balkong var ett måste när vi skulle hitta lägenhet. Och visst har vi utnyttjat den till max.
Förra året blommade det för fullt där ute och att få sätta sig där en fredagkväll med en öl eller ett glas bubbel kallar jag guldkant på vardagen.
 
Målbilden är att det i början av Juni ska se ut lite som förra året, nysådda morötter, luktärt som börjat slingra sig och en och annan solrosplanta.
 
En bit in på sommaren ska förhoppningsvis allt vara omplanterat och färdigsått och redo för balkonghäng. 
 
I Agusti förra året rådde det skörd och vi grillade våra alldeles egna små balkongmorötter. 
Typ det godaste jag ätit.
 
För att komma dit och nå målet för en prunkade balkong krävs lite planering och tid såklart.
Jag har försökt skriva ner lite tips som förhoppningsvis kan vara till användning både för alla sorters odling men framförallt balkongodling.
 
 
En utav favoriterna förra året var helt klart luktärterna. 
Den ljuvliga doft och de söta små blommor som blommade och blommade igen.
Underbart! Förra året hade jag två krukor med luktärt men i år lutar det åt bara en.
Några av fröerna plockade jag från förra årets "ärtskidor" och till min stora glädje har även dessa kommit upp som små plantor nu.
De andra fröna jag satt har jag återanvänt från den påsen jag köpte förra året.
Även om det står ett sista säljdatum på påsarna så går det bra att använda ändå.
Tips nummer ett, återanvänd så mycket du kan av det du sår.
Både billigt för plånboken och bra för naturen.
 
Tomater valde jag förra året att köpa en färdig planta från butik.
Det funkade bra men jag tror vi köpte plantan lite för sent och det tog lång tid innan det blev några röda tomater.
Till slut började det bli för kallt ute för plantan så vi plockade av tomaterna och lade dem på en tallrik i köksfönstret, de mognade och blev goda på det sättet också. När man vattnar är det viktigt att inte glömma lite växtnäring.
 
I år har jag testat att så tomater på frön, ska bli spännande att se hur det blir.
 
Solroser kanske kan tyckas vara lite old school.
Men lyckan när det står tre granna blommor och håller dig sällskap till fikan är guld värt. 
De kräver mycket vatten men klarar oftast att bli lite uttorkade. 
Förra året åkte vi iväg på en veckas semester när det var som allra varmast i Göteborg. 
Som tur var hade vi snälla föräldrar och syskon som åkte hit och vattnade.
 
När sommaren led mot sitt slut gjorde även mina blommor det.
Jag saknade en blomma som blommade på senare delen av sommaren och kanske till och med en bit in på hösten. Därför ska jag i år testa Rosenskära.
 
Kryddväxter är något vi använder nästan året runt. 
Förra året testade vi: Basilika, Bladpersilja, Mynta, Chokladmynta, Timjan och Koriander.
I år lutar det nog åt att skippa Chokladmyntan och Persiljan.
Det var inga kryddor vi använde särskilt mycket.
Basilikan och Myntan var nog det vi använde mest och Timjan tog jag in och torkade och hade till matlagningen i höstas och vintras.
 
För att välja rätt får man helt enkelt fundera lite på vad man brukar laga för mat eller vad man annars ska ha det till. 
 
Andra grönsaker såsom morot och sallad är inget jag försått inomhus utan kommer göra det ute när vädret tillåter. Gärna så tidigt som möjligt. Blir det ingen mer snö nu är det möjligt att jag gör det redan i början på maj.
 
Lite sammanfattande tips:
- BÖRJA I TID (det går alrdig vara för tidigt ute, du kommer tacka dig själv senare).
- VATTNA ORDENTLIGT MEN INTE FÖR MYCKET (Passa så att inte fröer osv. möglar, när du sedan planterat ut tänk på att vattna innan du drar till jobber på morgonen om möjligt)
- PRATA MED VÄXTERNA (Då märker du om det kommer någon oinbjuden gäst exempelvis en bladlus eller liknande, ingen trevligt historia kan jag lova. På balkongen är växterna skyddade från rådjur etc. men INTE löss och sån skit)
- SKAFFA VATTENVAKT! (Oerhört viktigt om du ska resa bort)
- TESTA DIG FRAM (Det som funkar på min balkong kanske inte funkar på din)
- SPARA DET SOM SPARAS KAN (Årets luktärt kanske blir nästa års luktärt, eller varför inte, ge bort till en vän)
- NJUT (Gärna med en kopp kaffe eller ett glas bubbel)
 
Lycka till! :)
 
 
#1 - - Britt Gabrielsson:

Tack för alla bra tips. Tänk vad det kommer att blomma o dofta på er balkong. Så mycket fint du har sått. Jag har sått luktärter i år, tycker de är så fina och sen vilken doft. Annars satsar jag på pelargonior. De står på tillväxt i byn och oj vad de växer..man nästan hör hur de växer!! När vädret tillåter ska vi köra ner dom hit till vår altan. Årets pelargon är jag lite sugen på. Jag har köpt två till Madelene och Erik, som de ska få idag när vi hjälper till med deras flytt. Det blir även två Mårbacka.
Ha det gott det är så roligt att läsa din blogg och se alla fina bilder. Kram!

Svar: Ja vi får väl hoppas att det blir en riktig blomfest där ute :).Så härligt det låter med pelargoner, jag satsar på Mårbacka och Doftpelargon i
år.

Ha det gott!
Kram :)
alltomkerstin.blogg.se

Upp