Kroatien: Korsordsmaraton och rosa solnedgångar

Efter elva dagar i ett soligt och varmt sydeuropa satte vi i torsdags fötterna på svenska mark igen. Fram med dina finaste raketer för hujedamej vilken fin semester vi haft. Har min vita genomskinliga hud fått en uns med solbränna då undrar ni. Oja, med bikinirand och allt!
 
Jag tänkte börja med att ta med er på en värmeosande rundtur i Split och sedan vidare mot Game of Thrones-land. 
 
Såna här fina plåtstolar kunde man få sitta på om en ville äta en riktigt fin festmåltid.
 
Så kunde man få skåla i Mojito med färgglada sugrör.
 
Och det gjorde man.
 
Eller så inspekterade man träden och alla miljoner surrande gräshoppssyrsor.
 
Utsikt fanns det så det blev över. 
 
Många av dagarna började såhär. När vi norpat åt oss ett parasoll satte vi oss på den lilla stranden ett stenkast från vår lägenhet. 
 
Ja stenar fanns det gott om. Så mina tankar på att göra ner fötterna och få ett fint gratisspa på stranden kändes lite avlägset. Men ack va fint att inte hitta sandkorn i varenda vrå av strandväskan. Visst gick det alldeles utmärkt att virka också även om korsordstidningen och romanen passade lite bättre som strandsysselsättning.
 
I gamla stan fanns det mysiga restauranger med turkosa olivoljevagnar. 
 
Vid småbåtshamnen kunde man matcha alldeles utmärkt med sina nya skor.
 
En dag tog vi en tur till Dubrovnik eller Kings Landing. På vägen dit stannade vi till i en liten mysig by. Där ropade hortensierna efter min kamera. Jag hörde det lång väg.
 
Man hängde tvätt mitt bland vinrankorna.
 
I Dubrovnik hade det vinrankorna hängandes från sina praktfulla balkonger istället.
 
Pastell och tegel i en enda organiserad röra. Tänk att får bo högst upp och äta vindruvor direkt från balkongen. 
 
Vi åt musslor med baguette och vin. Fångade precis i utkanten av staden. 
 
Men det här mina damer och herrar. Nu kände ni nästan att det pirra lite i magen va. Behöver jag berätta att vi sov hela vägen hem?
 
Väl tillbaka i Split satt vi och njöt på terassen. Vi skålade i rosé och fortsatte att lösa korsord.
 
Nästan varje kväll färgades himlen rosa precis innan den blev alldeles kolsvart och månen fick visa vägen hem.
 
/Tina
 
 
 
Allmänt, Resor | Kroatien, Split, allt om kerstin, alltomkerstin | |
#1 - - Anonym:

Så vackra foton o så dina härliga kommentarer!
Kram Britt

Svar: Tack <3
alltomkerstin.blogg.se

Upp