10 veckor och en filt

 
109 rutor senare och min alldeles egna filt är färdig! Det här är nog mitt allra största projekt någonsin och inte förrän jag var på sista varvet till kanten kände jag mig lite uttråkad. Kanske låter konstigt men jag måste säga att detta garnet är ju så roligt att virka med och att se en filt växa under så många veckor har varit sååå kul :).
 
Det har gått åt hela 4 nystan av varje färg till rutorna, alltså 20 nystan totalt. Sedan har jag använt nästan 8 nystan av det krämvita nystanet. Garnet heter Scheepjeswol Stone Washed XL och jag har virkat med virknål 5. Filten blev cirka 140 x 100 cm. 
De färgerna jag har till min filt heter; Garnet, Blue Apatite, Deep Amesthyst, Amazonite, Smokey Quartz och Moon Stone.
 
Rutorn har jag virkat som en vanlig mormorsruta men istället för att gör "trillingpar" så har jag virkat st utmed hela "kanterna" för att få till det där X:et med hål. Det låter ju lite roligt när jag beskriver det så men jag tror ni förstår :).
Varv 1: 6 lm, slut till en ring.
Varv 2: 3 lm (räknas som första st), 2 st, 3 lm, 3 st, 3lm, 3st, 3lm, 3st, 3 lm. Gör en sm i 3:e lm från början.
Varv 3: 3 lm (räknas som första st), 1 st, *2 st i lmb, 3 lm, 2 st i lmb. 2 st* upprepa varvet ut, sm i 3:e lm från början. (6 st på varje "kant" inkl. de i lmb)
Varv 4: 3 lm, 2 st, *2 st i lmb, 3 lm, 2 st i lmb, 5 st* upprepa varvet ut, sm i 3:e lm från början. (9 st på varje "kant" inkl. de i lmb)
Varv 5: 3 lm (räknas som första st), 3st, *2 st i lmb, 3 lm, 2 st i lmb, 8 st* upprepa varvet ut, sm i 3:e lm från början. (12 st på varje "kant" inkl. de i lmb)
 
När jag virkat en ruta så har jag gjort en fm kant i vitt runt hela rutan. När alla rutor var klara virkade jag ihop dem med sm i imb på baksidan av filten och därefter virkde jag en kant runt. två varv med fm och ett varv med sm. 
 
 
 
Men sen vad ska jag med en sådan här fin filt till kanske ni tänker? Jo jag ska krypa ner under den tillsammans med en kopp te och några pepparkakor med ädelost. Mys!
 
Allmänt, Virkat | allt om kerstin, alltomkerstin, crochet blanket, scheepjeswol, stone washed, virkad filt, virkblogg | |
Upp