Blommig bebisfilt med mönster

 
 
Nu är den blommiga bebisfilten klar! Det har varit ett riktigt roligt projekt. Lagom stort. Lagom färgglatt. Lagom gulligt. Lagom allt. Riktigt lagom. Jag kan verkligen rekommendera detta lagom-projekt till alla virktokiga där ute :). Blomman som jag virkat är sådär lagom svår och jag fick inspiration till att gör den av en kvinna jag följer på instagram. Hon hade hittat mönstret via youtube här. Kvinnan på instagram heter @fruen och hon är riktigt haj på denna blomman så kika in där.
 
Blomman jag gjort är en liten kombination av blomman på youtube och blomman på instagram. Eftersom jag inte hittat någon skriftlig beskrivning till blomman på world wide web så tog jag mig friheten att skriva ner det. Så varsågoda:
 
Blomman är vikad i tilda-garn virknål 3,5. Varje blomma har tre färger i sig + en vit kant. När det står *...* betyder det att du ska upprepa :).
 
Varv 1: 4 lm, slut till en ring.
Varv 2: 3 lm (räknas som första stolpen), 15 st runt ringen. (16 stolpar totalt)
Varv 3: 3 lm (räknas som första stolpen) + 1 st i samma maska (ett stolp-par). * hoppa över 1 maska, 2 st* 8 ggr (8 stolp-par)
 
Varv 4: Byt färg. 3 lm (räknas som första stolpen) 1 st 1lm 2 st (i lmb på förra varvet). * 2 st, 1 lm, 2 st (i lmb)* 8 ggr totalt
Varv 5: Nu ska du virka mellan stolp-paren. 3 lm runt lmb (räknas som första stolpen) 6 st runt lmb. * 7 st runt lmb) *  8 ggr totalt.
 
Varv 6: Byt färg. Nu ska du virka den färgade kanten runt blomman. 1 fm i varje st. När du är mitt mellan två blad ska du göra en fm över två varv. Alltså nedtag mellan blombladen. (Titta på bilderna :))
 
Varv 7: Byt till kantfärgen. Nu borde du vara mitt mellan två blad. Virka fm tills du har 3 maskor framför dig till nästa gång du är mellan två blomblad. Du ska nu virka det första av fyra hörn. Gör 1 hst, hoppa över 1 m, Virka 2 dst 3 lm 2 dst (i samma maska). hoppa över 1 m, därefter 1 hst i nästa maska. Du har nu gjort ett hörn. 
 
Virka fm tills du är mellan nästa två blomblad. I mitten mellan bladen virkar du 1 hst (du är nu på ena sidan av blomman/fyrkanten). Därefter virkar du fm tills du kommer till 3 m innan mellan två blomblad, alltså hörn nummer två. Virka *1 hst, hoppa över 1 m, 2 dst 3 lm 2 dst (i samma maska), hoppa över 1 m, 1 hst.*  Fortsätt virka fm tills du kommer till mellan nästa två blomblad och gör en hst mellan blombladen. Och så vidare...
När du virkat fyra hörn och fyra sidor är du klar! :)
 
Totalt virkade jag 6x7 blommor. När jag virkade ihop blommorna lade jag dem avigsida mot avigsida och virkade fm i yttre maskbågen :).
 
Hoppas ni får många virkade blommor gjorda nu ;). Kom ihåg. Lagom är bäst :).
 
 
 
Allmänt, Mönster, Virkat | DIY, Virkat, african flower, afrikansk blomma, allt om kerstin, alltomkerstin, crochteing, etikett, garn, gör det själv, handgjort, handmade, hekle, häkeln, minanamnband, tilda-garn, virka, virkad bebisfilt, virkad filt, virkade blommor, virkblogg, virknål, vår | |
#1 - - Victoria:

Den blev så otroligt fin & färgglad :)

Svar: Tack så mycket :). Ja en riktigt färgglad filt blev det allt!
alltomkerstin.blogg.se

#2 - - Maria:

Alldeles alldeles ljuvlig! Hur virkade du den fina kanten runt hela filten sedan? Det kanske står i beskrivningen och jag missar det? Jag är nybörjare :-)

Svar: Hej!
Tror inte jag skrev till det i beskrivningen. Om jag inte minns helt fel så gjorde jag först luftmaskbågar runt hela filten, kanske 4 lm hoppa över 3 m fäst med sm i den fjärde maskan. Därefter gjorde jag nog *1 sm 4 st 1 sm* i varje luftmaskbåge. Hoppas det hjälper dig något annars får du prova dig fram tills du hittar något som passar dig :).
alltomkerstin.blogg.se

#3 - - Maria:

Tack! Jag gjorde precis så och det blev jättebra!

Svar: Åh vad roligt att det blev bra :)
alltomkerstin.blogg.se

Upp